Informacje

Czcionka w notce wydaje Ci się za mała?
Wystarczy przytrzymać klawisz CTRL i przybliżyć obraz strony przy pomocy rolki na myszce, bądź wciskając +.

ZANIM ZACZNIESZ...
Jeśli zamierzasz napisać, że blog jest "fajny" i nie zostawić treściwego komentarza, wskazującego na to, że notkę przeczytałeś, skieruj się do strony "Kontakt i SPAM". Jestem łapczywa i komentarze wszelakie sobie zostawię, ale będę wiedziała, że czytasz coś z bloga, zamiast się bezczelnie reklamować.

Uprasza się o nie kopiowanie treści zawartej na blogu.

©Aikoo

sobota, 1 czerwca 2013

|0073| LEWORĘCZNY AIKOOŚ.

Moja lewa rąsia :3


"1. Leworęczny to mańkut, lewus, sulan a w różnych regionach Polski: lewszun w gwarze białostockiej, szmaja, szmania, śmania w gwarze poznańskiej

2. Leworęczni myślą szybciej, szczególnie grając na komputerze, interpretując dużą ilość informacji lub uprawiając sport – ustalili australijscy naukowcy.

3. Połączenia między lewą i prawą półkulą mózgu są szybsze u leworęcznych – tak wynika z badań neuropsychologów.

4. Leworęczni są skuteczniejsi, gdy mają do czynienia z wieloma bodźcami np. w przypadku szybkiej interpretacji dużej ilości informacji, jazdy samochodem w dużym korku czy uprawiania sportu.

5. Leworęcznym łatwiej używać obu półkuli mózgu.

6. Większa sprawność prawej lub lewej ręki nie jest cechą typowo ludzką. Okazuje się, że ponad 30 proc. szympansów to mańkuty.

7. Naukowcy, badając grupę 268 szympansów odkryli, że co trzeci z nich to mańkut

8. Lewą ręką lepiej niż prawą włada aż 10 procent ludzi na świecie.

9. Osoby leworęczne lub mające wielu leworęcznych krewnych mogą się pochwalić znacznie lepszą pamięcią epizodyczną (zapamiętywanie zdarzeń) niż semantyczną (zapamiętywanie faktów)

10. Leworęczni częściej niż praworęczni mają skłonność do pewnych chorób, a także predyspozycje do określonych dyscyplin sportowych.

11. U leworęcznych dwie półkule mózgowe równomierniej dzielą się zadaniami.

12. Leworęczność czy praworęczność jest w pewnym stopniu dziedziczona.

13. Największe sukcesy w sportach zespołowych, takich jak koszykówka, piłka nożna czy rugby, mają zawodnicy, którzy równie sprawnie posługują się obiema rękami bądź nogami.

14. Leworęczni są ponoć bardziej przebojowi i emocjonalnie chłodni.

15. Często zdarza się, że osoba posługująca się prawą ręką ma skłonność do wykorzystywania w większym stopniu lewego oka, ucha lub lewej nogi.

16. Choć 80 proc. leworęcznych dzieci ma praworęcznych rodziców, to prawdopodobieństwo urodzenia takiego dziecka, gdy oboje rodzice są Leworęczni, wynosi aż 46 proc.

17. Ludzie nie przychodzą na świat lewo- lub praworęczni. Ta skłonność nasila się stopniowo wraz z ogólnym rozwojem dziecka.

18. Dzieci oburęczne z nieustaloną lateralizacją. – Mylą prawą i lewą stronę swojego ciała, nie potrafią odwrócić się we właściwą stronę ani wskazać stron świata, mają kłopoty z orientacją w nowym mieście i w lesie

19. Zmuszanie do posługiwania się prawą ręką wpędza dzieci w stres i dekoncentruje Naturę trzeba wspierać, a nie zwalczać – kategorycznie poucza rodziców psycholog Wojciech Brejnak.

20. Wieki temu leworęczność przypisywano magom, czarownicom i samemu diabłu, który ponoć chrzcił swoich wyznawców lewą ręką!

21. Lewą ręką posługują się angielska królowa Elżbieta II, książę Karol i książę William.

22.Gerald Ford wprowadził wiele usprawnień dla leworęcznych w Białym Domu.

23.Krzysztof Penderecki prowadząc orkiestrę, trzyma batutę w lewej ręce.

24. W starożytności postrzegano leworęczność jako dar bogów.

25. Wśród dzieci o wyjątkowych zdolnościach matematycznych jest znacznie wyższy odsetek osób leworęcznych niż w całej populacji.

26. W dawnej Japonii leworęczność kobiet mogła być przyczyną rozwodu.

27. W Stanach Zjednoczonych istniał przez długi czas obowiązek rejestracji leworęcznych, co sprawiło, że w bardzo krótkim czasie liczba leworęcznych gwałtownie spadła.

28. Do lat siedemdziesiątych XX wieku przestawiania leworęcznych na prawa rękę było powszechną praktyką. Rodzice, dziadkowie stosowali przeróżne techniki by przeorientować dzieci, np. zmuszano je do pisania prawą ręką, do trzymania w prawej ręce sztućców, nierzadko w trakcie jedzenia przywiązywano im na przykład lewą rękę do ciała lub do krzesła, bandażowano ją, zakładano rękawiczkę a nawet gips.

29. Badania nad piśmiennictwem sugerują, iż w cywilizacjach starożytnych człowiek był leworęczny. Pismo egipskie, arabskie czy chińskie stosuje zapis sprzyjający leworęczności (od prawej do lewej lub kolumnami z góry na dół, również od prawej do lewej).

30. Naukowcy wykazali, że kobiety leworęczne częściej zapadają na raka piersi.

31. Większość gatunków ślimaków morskich ma muszlę skręconą zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara, ale istnieją również te o przeciwnie skręconych (odpowiedniki leworęcznych wśród ludzi). Co ciekawe okazało się, że właśnie te drugie mają większe szanse na przeżycie w konfrontacji z krabem, czyli napastnikiem. A dlaczego? Kraby są praworęczne (czy raczej prawoszczypcowe:)), a więc dużo trudniej radzą sobie z nietypowo skręconą muszlą (na podobnej zasadzie Leworęczni mają problem z używaniem standardowego otwieracza do konserw). Przyroda zatem wie, co robi

BONUS: Bogini Atena trzymała węża w lewej dłoni."


-powyższe fakty zapożyczyłam z profilu koleżanki ^^




Tak jest, Aikooś jest leworęczny, moi drodzy.
Mam nadzieję, że te kilkadziesiąt punktów na starcie Was nie przeraziło. Te fakty są o tyle ciekawe, że o każdym z nich słyszałam jeśli nie w internecie to w programach historycznych, albo nawet od rodziców.
No i muszę poprzeć kolejno punkty: 2, 4, 5, 9, 14.
Punkt 20 i 24 są interesujące. Przyprawiają mnie o przypływ emocji, bo może moje specyficzne zainteresowania są też uwarunkowane tym, że jestem osobą leworęczną? Kto wie? Mam zagwozdkę na resztę dnia. Naprawdę :D

O punkcie 28 słyszałam od mamy. Gdyby nie te techniki w latach 60' / 70' XX wieku - mój tata byłby leworęczny. Do tej pory specyficznie wykręca rękę, żeby mu było wygodniej. :3

Badania nad piśmiennictwem: punkt 29 :3 to jeden z powodów dla których interesuje mnie też Japonia. Taki drobny związek tej kultury z moją przypadłością. Niestety pisać po japońsku nie potrafię do tej pory ;-;

Więcej ode mnie? Nie uważam się za jakąś specjalnie genialną osobę, choć czasem coś, co mi ktoś próbuje tłumaczyć, jest dla mnie oczywiste, a inni muszą jeszcze dwa razy dodatkowo o to zapytać.
Nie, nie przechwalam się teraz. Po prostu załapuję większość rzeczy znacznie szybciej niż inni, zdolność do szybkiej umiejętności łączenia faktów (to myślenie epizodyczne) też jest moją mocną stroną, choć kiedy mam to przekazać, to w mojej głowie jest tyle myśli, że nie potrafię się wysłowić, bo mam za dużo informacji do przekazania, a dezorientuje mnie to, że nie wiem od czego zacząć.
Taką przypadłość widać nawet tutaj w tych moich notkach. Czasami myślę, że moje pisanie jest na tyle chaotyczne, że nie da się tego czytać. A tu wiele komentarzy od Was, że to jest interesujące.
Powiedzcie mi tylko, czy to jak piszę aż tak przybliża wam sposób mojego myślenia?
Jak byście mnie opisali przez pryzmat tych wszystkich notek? 


WESOŁEGO I OBŻARTEGO SŁODYCZAMI DNIA DZIECKA! *U*
Idę na piwo xD

9 komentarzy:

  1. Piąteczka! Również jestem leworęczna i uważam to za swój ogromny dar i atut! W moim przypadku sprawdza się do zwłaszcza podczas gry na komputerze ^_^ Pozdrawiam, Nana~

    OdpowiedzUsuń
  2. 20 punkt najfajniejszy :D Ale długie palce masz, hoho.

    OdpowiedzUsuń
  3. Też jestem leworęczna! :D Niektóre z tych faktów są bardzo ciekawe. Co do punktu 28 moja mama też opowiadała mi, jak jej rodzice przywiązywali jej lewą rękę do krzesła i kazali pisać prawą... Od tamtej pory jest oburęczna. :D

    Pozdrawiam i czekam na więcej takich postów! :*

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja akurat jestem praworęczna, ale fajnie dowiedzieć się ciekawostek na temat leworęcznych ^^

    http://yukarinosekai.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Jestem praworęczna
    Opisać Aikoosia? Czytam Twojego bloga od niedawna, więc nie bij, jak się gdzieś pomylę.
    Spróbujmy...
    Aikooś jest osóbką energiczną, ciekawską, o jasno określonych celach (pisałaś o kupowaniu tabletu graficznego, bluzy), czasem nieco roztrzepaną, świadomą swoich zalet.
    Chyba. tak mi się wydaje.
    Nie bij.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jakbym cię opisała? Chaotyczna, zwariowana osoba, o XD. A co do lewej ręki... Podziwiam. I wychodzi z większości punktów, że lepiej być leworęcznym niż praworęcznym XD to jak dar od Boga

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja jestem praworęczna, ale na przykład lewe oko wolę malować lewą ręką niż obydwa prawą... nie żebym bez okularów nie widziała gdzie nałożyć cień i zrobić kreskę na powiece... to żeś zaszpanowała Noriko... x_x
    Wiele sławnych osób jest leworęcznych :D I zgadzam się z Naff, jesteś taka pozytywnie zakręcona XD

    OdpowiedzUsuń
  8. A jak ktoś jest oburęczny? :C Ja np. piszę i rysuję prawą, ale jem, czeszę się itd. lewą. Lol jestem dziwadłem xD

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja powiem tak. Również jestem leworęczny i sam po sobie i wiele osób mi stwierdziło to, że jak coś mówię, rozgadam się na jakiś temat to w taki sposób to rozwijam, że powstaje z tego bardzo wiele tzw "książka" stąd moje stwierdzenie, że filozofuje. To samo stwierdziłem u Ciebie. I coś w tym jest, że leworęczni Filozofię prowadzą w głowie i podczas rozmowy bądź pisania. Pozdrawiam :]

    OdpowiedzUsuń

Przeczytałeś, przeczytałaś? Zostaw komentarz, jeśli chcesz, oczywiście.
:3
Aikooś - czytelnik.